sunnuntaina, lokakuuta 14, 2007

Mediapsykologi: Tunteita herättävä uutinen jää mieleen

Blogien suosio on kasvanut. Selvästi aiempaa suurempi osa suomalaisista lukee nykyään blogeja. Tilastokeskuksen vuosittainen tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimus paljastaa, että blogeja lukee jo kolmannes internetiä käyttävistä kansalaisista, kun vielä vuosi sitten blogien ääressä viihtyi vain viidesosa netin käyttäjistä.

Blogi-kirjoittajan sietää tietää, millaiset uutiset, postit ja kirjoitukset ovat lukijoiden kannalta kiinnostavia.

Mediapsykologiaan erikoistuneen psykologian tohtori Anu Mustosen mukaan uutiset jäävät parhaiten mieleen silloin, kun niihin liittyy paljon tunteita.

Kun korkeassa asemassa olevaa epäillään rikoksesta tai muusta tunteita herättävästä asiasta, uutinen saattaa herättää esimerkiksi vahingoniloa tai sääliä.

Ajatelkaapa vaikkapa pääministerin taannoisia naisseikkailuja. Miten tämä sitten pätee ekorakentamiseen tai nollaenergiarakennusten luomiseen?

"Kaikkeen inhimilliseen oppimiseen liittyy, että jos asiassa on tunnetta, se jää muistiin Mustonen sanoo.

Vaikka valitetaan, että uutiset ovat niin negatiivisia, myönteisestä asiasta on vaikea saada yhtä kiinnostavaa juttua. Ihminen on ikävä kyllä sillä tavalla raadollinen.

Kielteinen julkisuus leimaa usein ihmisiä, vaikka jälkeenpäin todettaisiin uutinen tai kertomus perättömäksi. Mustosen mukaan virheellisiä käsityksiä on vaikea muuttaa.

Uutisten virheetkin jäävät helposti ihmisten mieleen asianmukaisista oikaisuista huolimatta. Siksi virheellisten käsitysten syntymistä ehkäistäisiin sillä, ettei asioita keskeneräisinä hehkutettaisi.

Mustosen mukaan uutisointi on toisinaan harhaanjohtavaa etenkin julkkisten yksityiselämästä kirjoitettaessa, vaikka suoranaisia virheitä ei olisikaan.

Kaiken kaikkiaan internetin käyttö on yleistynyt vuosi vuodelta koko 2000-luvun. Nykyään tietoverkkoa käyttää jo 79 % kansalaisista. Alle 30-vuotiaista nettiä käyttää lähes jokainen.

Yleisimpiä tapoja käyttää internetiä ovat sähköpostin käyttö, tiedon etsiminen tavaroista ja palveluista ja pankkiasioiden hoitaminen.

Verkkopankit ovat myös yli 50- ja 60-vuotiaiden suosiossa. Hieman aiempaa suositumpia käyttötapoja ovat myös muun muassa internetpuhelut (Skype) ja käytettyjen tavaroiden ostaminen (tavaratorit, huutokaupat), joita kumpaakin harrastavat noin viidesosa nettiä käyttävistä suomalaisista.




Lähetä kommentti