keskiviikkona, helmikuuta 27, 2008

Martela ei tee taloja

Martela lataa designiin ja Venäjään. Suomen talouden hyvä kehitys, vilkas toimistorakentaminen ja yritysten muutostilanteet ovat vauhdittaneet Martelan myyntiä Suomessa. Kotimaassa syntyy edelleen kaksi kolmasosaa myynnistä. Martelalla on yksi ensisijainen segmentti, joka on toimistojen ja julkisten tilojen kalustaminen.

KL tietojen mukaan Martela on kymmenen vuoden kenttätyön ja uurastuksen jälkeen päässyt vauhtiin Puolassa. Siellä seitsemän myyntikonttorin laskutus kasvoi 34 prosenttia. Puolan osuus koko konsernin myynnistä on vain seitsemän prosenttia.
  • Martelan liikevaihto 128 miljoonaa euroa
  • Liiketulos 5,8 miljoonaa euroa
  • Tulos rahoituserien jälkeen 5,1 miljoonaa euroa
  • Omavaraisuusaste 46,7 %

Heikki Martelan mukaan tulevaisuus näyttää yhä hyvältä. "Tuloksen pitäisi vielä parantua tänä vuonna", Martela kommentoi.
  1. Miltä näyttää toimitilarakentaminen vuonna 2009?
  2. Uudisrakentaminen tuo bisnekseen "hyvän lisän"
  3. Perusveturina on yritysten muutos: fuusiot, eriytymiset, muutot, kasvu ja rekrytointi
Venäjä, Venäjä, Venäjä kiinnostaa toki myös Martelaa. Tähän asti yhtiö on vienyt Suomessa koottuja kalusteita paikallisille jälleenmyyjilleen Moskovaan ja Pietariin. Nyt Venäjälle nousee tytäryhtiö, joka hoitaa työlääksi tiedetyn maahantuonnin sekä markkinoinnin arkkitehdeille ja suurasiakkaille.

  • Suunnittelijalähtöinen kohderyhmäajattelu
  • Asiakkaille tarjotaan joustavaa räätälöintikykyä sekä toimitusnopeutta
  • Miten räätälöinti ja nopeus yhdistetään?

Toimistokalusteiden markkinat kasvavat itänaapurissa ja Martela joutuu haastamaan siellä isoja paikallisia kilpailijoita, jollaisia yllättävää kyllä ei Puolassa vastaan tullut. Venäläistä valmistusta ei ole suunnitteilla. Venäjälle on tarkoitus tuoda sekä Suomessa että Puolassa tehtyä tavaraa.
  • Yritysostoja suunnitellaan
  • Martela nostaa profiiliaan
  • Säännölliset tiedotustilaisuudet seuraavasta kvartaalijulkistuksesta lukien
  • Tavoitteena on lisätä yrityksen kiinnostavuutta sijoittajapiireissä
  • Tällä hetkellä Martelaa ennustaa säännöllisesti yksi analyytikko
Tuotekehityksestä ja malliston hallinnasta vastaa kaksi konsernitason organisaatiota: tuotetulosyksikkö Office vastuullaan työpistekalusteet sekä tuotetulosyksikkö Surroundings vastuullaan kohtaamistilojen ja muiden julkisten tilojen kalusteet. Vuoden 2007 aikana tuotekehitystehtävissä työskenteli yhteensä 22 henkilöä (21).Tuotekehityskulujen osuus liikevaihdosta oli 2,4 prosenttia (2,1).

Konsernin työskentelevien henkilöiden määrä oli keskimäärin 663 henkilöä (626), jossa oli kasvua 5,9 prosenttia. Vuoden 2007 lopussa konsernissa työskenteli 655 henkilöä (632).

MARTELA OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE AJALTA 1.1.-31.12.2007

Tammi-joulukuun liikevaihto oli 128,4 milj. euroa (119,7), jossa oli kasvua 7,3 prosenttia. Kasvu oli erityisen vahvaa Ruotsin, Norjan ja Puolan markkinoilla. Tulos ennen veroja oli 7,6 milj. euroa (3,7), johon sisältyy omaisuuden myynneistä saadut myyntivoitot yhteensä 2,5 milj. euroa (1,1). Omavaraisuusaste oli 46,7 prosenttia (42,4) ja nettovelkaantumisaste 16,0 prosenttia (53,0).

Toimistokalustekysyntä kääntyi kasvuun vuonna 2006 ja tämä kehitys jatkui vuoden aikana.

Suurin riski tuloskehitykselle liittyy yleisen talouskasvun jatkumiseen ja sen myötä toimistokalusteiden kokonaiskysynnän kehittymiseen. Myös ostettavien materiaalien ja komponenttien hintakehitys vaikuttaa tulevaisuuden näkymiin.

Kuvittelisin, että materiaalien hinnat ovat vaivihkaa tulos alas päin, mutta millaiseksi muuttuu yritysten toimintaympäristö?
Lähetä kommentti