maanantaina, helmikuuta 25, 2008

Vertailuportaaleista kuluttajiatietoa

Yhä useampi kuluttaja puntaroi ostoksiaan internetin avulla. Kuluttajat kommentoivat ostoksiaan erilaisilla keskustelupalstoilla ja blogeissa. Uutisia ruoditaan ja kommentoidaan.

Asuntojen hinnoissa lähestytään pääkaupunkiseudulla jo kipurajaa. Näin arvioi Handelsbanken asuntokauppakatsauksessan. Pääkaupunkiseudulla asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kaksinkertaiset muuhun maahan verrattuna. Tämä aihe synnyttää varmuudella keskustelua. Miten tämä vaikuttaa kovan rahan rakentamiseen?

Yritän tässä miettiä, miten keskustelevat, vuorovaikutteiset ja kommentoivat nettitradititot siirtyvät kiinteistöistä ja asunnoista käytävään kaupankäyntiin. Igglo toi suurella räminällä Web 2.0 piirteitä kiinteistövälitykseen, mutta tämä on mielestäni vain alkua.

Hintojen vertailuun perustuvien verkkopalveluiden eli vertailuportaalien suosio on kasvanut huimasti.
  1. Vertaa.fi tehtiin vuonna 2007 kahdeksan (8) miljoonaa hakua
  2. Hintaseuranta.fi -portaalia käyttää viikoittain yli 100 000 ihmistä
Nykyihmisillä ei ole aikaa pohtia eri vaihtoehtoja tai kokeilla eri tuotteita. Siksi toisten ihmisten kokemukset ja puolueettomaksi koettu vertailutieto ovat kullanarvoisia. Vertailuportaalien suosion uskotaan johtuvan kiireisestä elämäntyylistämme.

Netin avoimuus johtaa siihen, että myös väärän informaation syöttäminen on helppoa. Ennen pitkään siihen kiinnitetään huomiota, mutta joku voi myös harhautua uskomaan väärään tietoon, kertoo taloustieteen professori Visa Heinonen Helsingin yliopistosta.
  • Verkkokauppa Huudossa netin käyttäjät voivat antaa palautetta
  • Palaute auttaa arvioimaan kauppakumppanin luotettavuutta
  • Kuluttajat kertovat kokemuksistaan toisille kuluttajille, keneltä kannattaa ostaa
  • Postimyyntiyritys Elloksen nettisivuilla asiakkaat voivat antaa myynnissä oleville tuotteille arvosanoja
Kuluttajat ovat syrjäyttäneet asiantuntijan tai ainakin noussut tämän rinnalle myös mediassa. Esimerkiksi kosmetiikkaa testaavat ja arvostelevat toimittajien sijasta yhä useammin lehtien ja verkkosivujen lukijat.

Vertailuportaalien kattavuudesta keskustellaan. Vertailun kohteena ovat usein edelleen vain niiden yritysten tuotteet, jotka ovat maksaneet palveluun pääsystä.

Miten avoimesti asuntojen ja kiinteistöjen ostamisesta keskustellaan? Oletteko osallistuneet kuntien tonttitarjonnasta käytävään keskusteluun? Annetaanko kunnallistekniikalle ja lähialueiden palveluille pisteitä?

Paljon on tapahtunut "vertailukelpoisten tuotteiden" rintamalla, mutta mitä monimutkaisempiin kokonaisuuksiin mennään, sitä vähemmän avointa keskustelua käydään. Viidakkorumpu on aina ollut tehokas markkinointikanava, varsinkin jos jostain palvelusta tai tuotteesta on saanut huonoja kokemuksia, niin se varmasti kerrotaan eteenpäin.

Toivottavasti asiakkaat kertoisivat myös myönteisistä kokemuksista.

Portaalien käyttäjät ovat yhä useammin iäkkäämpiä ihmisiä. Hyvän hinta-laatusuhteen löytäminen ja eri vaihtoehtojen punnitseminen merkitsee heille paljon.

Kuluttamiseen keskittyneiden blogien ja keskustelupalstojen suurkuluttajia ovat puolestaan nuoret ja nuoret aikuiset.

Yksi esimerkki ilmiöstä on nuorten tyttöjen ylläpitämät blogit vaateostoksistaan. Bellablondin on ruotsalainen teinibloggaaja, jota lukee 150 000 kävijää viikossa. Seitsemäntoista vuoden ikäinen bloggaaja on Ruotsin blogiavaruuden luetuimpia.

Aihe kiinnostaa Ruotsissa "perinteistä mediaa" ja "aihe kiinnostaa jo akateemista maailmaakin: kulutusblogeista on tekeillä väitöskirja Helsingin yliopistossa". Monet yritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota kuluttajablogeihin ja verkkokeskusteluihin.
Lähetä kommentti