tiistaina, toukokuuta 18, 2010

Sain kutsun tällaiseen keräilykeskusteluun

maj11_2010 056Sain Twitter kutsun alla olevaan keskusteluun ja yritän hahmottaa, onko minulla annettavaa? Vastailen rivien välissä.  Millaiset firmat hyödyntävät sosiaalista mediaa? Mieleni tekisi vastata, että promillefirmat.

Tässä viesti kaikessa avoimuudessaan ;) jjanhone: moi helge! kiinnostaako olla mukana keräämässä yhteisöllisesti some-caseja? tule mukaan:

Sivusto on beta-vaiheessa, julkaistaan tämä isommalle yleisölle kauniin leiskan kera vähän myöhemmin. Lue lisää wikin taustasta.

Tervetuloa www.sosiaalinenmedia.org:iin!

Siinä missä blogilista.fi kokoaa yhteen suomalaiset blogit sosiaalinenmedia.org kokoaa yhdelle sivustolle (etenkin) suomalaisten organisaatioiden ja yhteisöjen sosiaalisen median (some) julkiset ratkaisut. Sivusto on yksi eoppimiskeskuksen wikin alueista ja se on kaikille avoin: kuka tahansa voi lukea sitä ja kuka tahansa kirjautunut käyttäjä voi lisätä omia esimerkkejään sosiaalisen median hyödyntämisestä niin julkishallinnossa kuin yrityselämässä. Sosiaalinenmedia.org haluaa kasvaa tietopankiksi, joka osaa vastata mm. seuraaviin kysymyksiin:

- mitkä kunnat käyttävät Facebookia

- millä yrityksillä on Twitter-tunnus

- miten nuorisotyötä tehdään YouTubessa

- miten blogeja on käytetty biologian opetukseen

- mitä sosiaalisen median palveluita käytetään lastenvaatteiden asiakastukeen

- miten edistää matkailua Foursquaren avulla

- miten koulukiusaamista ehkäistään sosiaalisissa medioissa

- (jatka listaa)

HELGE: Minun pitää tutustua Foursquareen. Se sopii mainiosti oppiaineeksi ennen Tallinn BlogFest 2010 viikon kuluttua.

Ohje

Sosiaalisen median esimerkit lisätään sivuille (Add - Page), jotka nimetään asiakokonaisuuden mukaan. Pienet yksiköt voivat laittaa kaikki some-esimerkkinsä samalle sivulle (tyyliin: "Kunnan x alakoulun y someilu", "Nakkikioski z somessa"), kun taas isommat projektit jaetaan omille sivuilleen aiheen mukaan (esim. "Tampereen kaupunki Twitterissä", "Porin nuorisotyö somessa", "Nokia N8 somessa", "Sokos Facebookissa"). Lisää sivulle avainsanoja (labels), jotta sivut löytyvät hauista ja alla olevasta avainsanapilvestä. Avainsanat ovat yhden sanan mittaisia, kirjoita siis sanaryhmät yhteen (käsityönmuseo, creativecommons).

Jos Confluence on sinulle uusi tuttavuus, voit testailla sen ominaisuuksia kirjauduttuasi esimerkiksi tällä sivulla.

Sivun yläpalkin haku hakee koko eoppimiskeskuksen wikistä, kun taas tämä haku hakee sisältöjä vain sosiaalinenmedia.org:sta.

HELGE: Lonkalta heittäisin, ettei suomalaiset yritykset ole oivaltaneet Somea ja sen mahdollisuuksia ollenkaan. Some ei ole mikään markkinoinnin ja myynnin pikaratkaisua. Hyödyt tulevat vasta vuosien uurastuksen jälkeen, mutta sama pätee kaikkeen markkinointiin.

Ei kommentteja: