torstaina, maaliskuuta 03, 2011

Lisää yrittäjiä, joka niemeen notkelmaan

Aikoinaan tavoiteltiin elektroniikkafirmaa joka niemeen ja notkelmaan. Nokian nousun aikana softaosaaminen oli avainasemassa. Nyt nämä eväät on syöty: menestyskonseptin avainsanoja on pakko muuttaa. Mikä nyt on muotia?
Jokapojan ja -tytön pitäisi ryhtyä yrittäjäksi. Erityistä huolta kannetaan kasvuyrittäjien lukumääräisestä lisääntymisestä.
Korkeakoulut eivät enää tyrkkää makkarana ulos tutkijoita ja yhteiskunnan tukipilareita. Parhaat halutaan yrittäjiksi pyrkivien tilastojen kaunistajiksi.
Asenne on tärkein. Yrittäjyys on nyt muka kaikille hyvä vaihtoehto, opiskelee sitten mitä tahansa.
Hautomoja viedään nyt yliopistojen ja korkeakoulujen julkisiin tuloihin. Oman firman perustamista tuetaan kohta luentosaleista käsin. Suomi amerikkalaistuu.
Ammattikorkeakouluista tuttua yrittäjähenkeä halutaan vahvistaa myös yliopistoilla. Verkostoitumista ja seminaareja järjestetään epävarmoille tuomaille.
Viikonlopputahatumissa hiotaan liikeideoita liiketoimintasuunnitelmiksi. Nyt on muotia, että yrittäjiksi aikovat tukevat toisiaan verkoissa ja rahoittajien puheille marssitaan käsi kädessä, toisiaan tukien.
Yliopistojen ja korkeakoulujen ympärille kasvaa erilaisia yrittäjyyttä ja innovaatioita edistäviä yhteisöjä.
Humanistit ja insinöörit tekevät kättä päälle sopimuksia. Moniammatilliselle osaamiselle on kysyntää. Bisnestä pohditaan kaikissa tiedekunnissa; kauppatieteilijöillä ei ole etulyöntiasemaa.
Kaikista Suomen yrittäjistä noin 14 prosentilla on taustallaan ammattikorkea- tai yliopistotutkinto.
Lähetä kommentti