torstaina, huhtikuuta 14, 2011

Kevät tekee tuloaan Kainuuseen

030420101250

Etupihan kiveys ja polut ulkorakennuksiin ovat paljaina. Kevät tekee tuloaan. Pääsiäiseksi saamme apuvoimia  pihapuiden ja raja-aidan karsimiseen.

Saimme neuvoja etelästä pihlaja-aidan karsimiseen: puolen metrin korkuinen aita kukkii jälleen kahden vuoden kuluttua.

Varastojen siivoaminen onnistuu mainiosti neljän hengen voimalla. Pojat tulevat torstaina. On aikaa vetää lonkkaa ja tuunata pihamaata kevätkuntoon pe la su ja maanantaina lähdemme muistaakseni porukalla Ouluun.

Olen tänään miettinyt oppimista, osaamisen siirtämistä ja projektien johtamista oppimisen teorioiden ja metodien näkökulmasta.

Yritykset voisivat tulevaisuudessa parantaa projektien hallintaa uusilla mobiilimentelmillä.

Aiheesta keskusteltiin Otava Opiston Pajassa.  Poimin alla olevat bullet-pointit päivän keskustelusta jatkokäsittelyä varten:

  • Tunnetaan oma aihe, teema. Perinteinen orientaatio on antaa opetusta. Johtaa helposti monoloogiseen tapaan toimia.
  • Koulutuksessa pitäisi pyrkiä luomaan (absoluuttisesti tai suhteellisesti) uutta tietoa yhdistämällä teoriaa ja käytäntöä.
  • Ohjauksen näkökulma: Mitä tapahtuu oppilaan oppimisessa? Miten opiskelija on mukana? Sisältää vuoropuhelun ja dialogin tason.
  • Uutta tietoa voidaan muodostaa vain vuoropuhelun kautta, kun ei ole olemassa vielä mitään kirjoitettua aiheesta.
  • Ohjauksessa yhteistyösuhde: opiskelija on oman tilanteensa asiantuntija ja ohjaaja puolestaan vuorovaikutusosaamisen asiantuntija.
  • Tärkeää kuunnella miten opiskelija ymmärtää oppimisen kohteen.
Lähetä kommentti