sunnuntaina, syyskuuta 04, 2011

Tyko Brahe lähti siihen emme ehtineet

2011-08-31 17.14.04

Seuraava voileipälautta lähtee 18 minuutin kuluttua. Katselemme matkustajia, jotka soljuvat maihin kulkusillan lasi-ikkunoiden suojassa kohti Svea-mamman kansankotia.

SweFerry – European Port of the Year!

Suuria kuorma-autoja lastataan visiirin kautta lauttaan, joka vie meidät Tanskaan. Olemme jonossa ykkösinä odottamassa valojen vaihtumista.

11.07.1996 Roskildessä kello 10h30. Yöpyminen maksettu. Aamu valkenee aamiaisen jälkeen pilvisenä, mutta se tietää hyvää ajokeliä. Täällä, etelässä, emme voi puhua Pohjolan valkeista öistä. Matka jatkuu kohti Saksaa.

Rödby –> Puttgarden 13h06. Luvassa vaihtelevaa säätä, juuri nyt pilvistä, onneksi ei sada, joudumme ostamaan uudet renkaat Mersuun Saksasta. Reitin varrella on sekä Tanskassa että Saksassa sähköä tuottavia tuulimyllyjä. Rantaviivan tuntumassa olevat tuulimyllypuistot tuottavat vihreää energiaa.

Lübeckissä Mersun “sakkorenkaat” vaihdetaan Gummi-Meyerillä uusiin. Ehdottivat eturenkaiden aurauskulman säätöä kulumisen vähentämiseksi. Emme ehtineet suorittaa toimenpidettä Suomessa ja nyt on kiire.

Matka jatkuu, kunnes päädymme hotelliin, jossa tuulimylly tien toisella puolella. Respassa työskentelevä naputtelee joukkueen nimet tietokoneeseen.

Yöllä kelasin pienessä mielessäni puunhankinnan kokonaisorganisointia. Hankintapäätöksiin on saatava ehto: raakapuu tuodaan pyydettynä / sovittuna ajankohtana sahalle. Miksi tätä systeemiä ei ole saatu toimimaan?

Buchholtz (waldissa) aamu valkeni seuraavana aamuna aurinkoisena. Olimme lähtövalmiina perjantaina 12.07.1996 kello 08h30.

  • hyvällä mielellä
  • poskettoman mukavaa
  • hyvässä seurassa
  • oikeus ja kohtuus kaikessa
  • tavoitteena palvelujen tehostaminen
  • tuottavuuden kohottaminen
  • tulokset toimitamme kotimaahan tekstiviestillä

Eurokoulutus jatkuu. Rohkeutta ajattelun uudistamiseen kaivataan. Uusiin käytäntöihin ei voi siirtyä ilman tekoja. Helpointa olisi sopeutua tuttuun ja ennen koettuun.

Vanhasta luopuminen pakottaa uuden ja oudon kohtaamiseen. Bonnissa 13.07.1996: ylitämme Reinin pikalautalla, saamme yösijan. 

Päätimme poiketa Loreleyssä. Reinin toisella rannalla syömään. Lasku 136 DEM. Olimme matkalla Euroopan ytimessä ennen Euroa.

Onko tämä mahdollista? Onko merkinnöissä virhe? Muistiinpanoni ovat epätarkkoja. Jotain ihminen oppii viidessätoista vuodessa.

Rosheimissa kello 9h30 pitkällisen sähläilyn jälkeen. Matkamme kohteeseen Ranskassa jatkuu. Olemme kohta perillä.

Vähitellen pääsemme asiaan.

Saksalaiset eivät jätä Ranskan sahatavaramarkkinoita rauhaan. On sahureita, jotka tulevat vain käymään ja perääntyvät, kun omat markkinat elpyvät, mutta vahvimmat rakentavat pysyviä jakelustruktuureja.

Saksalaiset operoivat markkinoilla huomattavan valikoidusti; tarjoavat asiakkaille vaihtoehtoa.

F-B:llä on tehokas tuotantoyksikkö. Jos sillä ei pärjää, kuka silloin onnistuu Ranskan markkinoilla?

Lähetä kommentti