lauantaina, heinäkuuta 11, 2015

Lentäen olisi jo perillä

960x640_bestfit-7

Rautatieyhteys Tallinnasta Berliiniin valmistunee vasta kymmenen vuoden kuluttua, Rail Baltica rahoitusta kasaamaan saatiin vihdoin marraskussa 2014 perustettu kolmen maan yhteisyritys RB Rail AS. Osakkaiksi kositaan Puolaa ja Suomea, mutta ne pitäytyvät toistaiseksi vain tarkkailijajäseninä.

Iltalehden mukaan virolaiset ovat aloittaneet mielikuvien luomisesta: arkkitehtitoimistoilla on teetetty lennokkaita kuvia ja videoita siitä, miltä asemat ja junat voisivat näyttää.

Latviassa aiotaan ensimmäiseksi rakentaa kymmenen kilometrin pätkä eurorataa Riian keskustasta lentokentälle. Liettua on juuri saanut valmiiksi 120 kilometriä rataa eurooppalaisella raideleveydellä Kaunasista Puolan rajalle.

Liettuan rataosuudelta puuttuvat vielä sekä sähköistys että liikenteenohjausjärjestelmä. Yksiraiteisen rataosuuden maksiminopeus jää vain puoleen tavoitteena tavoitteena olevasta 240 km/h:n vauhdista.

Rakennustöihin on määrä päästä 2020, ja radan pitäisi valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.  Puolan rataosuus on hyvin tärkeä. Ilman sen korjausta Rail Batica uhkaa jäädä vain kolmen Baltian maan sisäiseksi radaksi.

Rail Baltian hinnaksi on aiemmin laskettu 3,8 miljardia euroa, mutta tekeillä olevan uuden hinta-avion mukaan kustannusarvio kipuaa kuuteen miljardiin euroon.

 

Ei kommentteja: